zaterdag 7 maart 2009

Fietsen en cacao

Vandaag voor het eerst in twee maanden weer gefietst, ik bleek het niet verleerd. We (zes andere vrijwilligers en ik) zouden een fietstocht van een uur doen in de heuvels ten noorden van Accra, maar het werd twee uur en dat was alleen maar omdat we voortijdig omkeerden. Maar goed, het was leuk om te doen en de omgeving was mooi.

Daarna op bezoek bij de eerste cacaoplantage van Ghana. Ghana is de op �n na grootste cacaoproducent ter wereld en de Ghanezen zijn er trots op dat hun cacao de allerbeste kwaliteit heeft. In de negentiende eeuw werd cacao naar Ghana gebracht door de man die deze plantage daarmee begon. De eerste twee bomen staan er nog steeds. We kregen te zien hoe de bonen worden geoogst en gedroogd, voordat ze worden ge�xporteerd, of worden vervoerd naar de chocoladefabriek in Ghana.

En ondertussen mis ik vandaag mijn moeders verjaardag en het groenlinkscongres. Achja, je kan niet alles hebben. En over tien dagen ben ik alweer thuis...

3 opmerkingen:

  1. We hebben je gemist op het congres! Maar zo te lezen vermaak je je ook wel in Ghana.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He mieke,
    Wat een verhalen en een reizen allemaal.. Echt super om allemaal te lezen!! Geniet van je laatste anderhalve week! Groetjes Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Simon, leuk dat ik toch ook wel een beetje gemist wordt.
    Sanne, dankjewel en tot gauw!

    BeantwoordenVerwijderen