zaterdag 10 januari 2009

Aangifte doen in Ghana...

9 januari 2009

Gisteren was een interessante dag. ´s Ochtends heb ik een hoop dingen op kunnen zoeken en een echte opzet kunnen maken voor het onderzoeksrapportje dat ik samen met een andere vrijwilliger aan het schrijven ben. Het gaat over de manier waarop en de voorwaarden waaronder de Ghanese kiesraad wordt benoemd. Hoe zorg je ervoor dat de kiesraad zo onafhankelijk mogelijk is? We vergelijken daarvoor Ghana met een aantal andere landen.

Aan de overkant van de straat kunnen we lunchen voor ongeveer 1 cedi (iets van 70 eurocent) met pasta, rijst, spinazie, plantain (een soort groene banaan), eieren enz. Helaas hadden we ´s middags geen internet meer, dat schijnt net als de stroom regelmatig langdurig uit te vallen. Dat beperkte onze zoekmogelijkheden natuurlijk, dus aan het eind van de dag hadden we niks meer te doen.

Een Ghanese werknemer van de organisatie waarmee ik deze reis heb geregeld, kwam me ophalen om naar het politiebureau in de buurt van Independence Square te gaan, om aangifte te doen van het stelen van mijn telefoon. Dus gingen we met een taxi naar het politiebureau, waar ik eerst alvast alle gegevens die ze nodig zouden kunnen hebben op een briefje moest schrijven.

Binnen leek het politiebureau op een politiebureau uit een film. Links achter de balie was een cel, echt zo´n ding met tralies, waar een hoop mannen die kennelijk waren gearresteerd vlak bij elkaar stonden. Het zag er naar uit. Vervolgens kostte het een hele hoop gepraat en overtuigingskracht en vijf cedi om het voor elkaar te krijgen dat ze een rapport zouden maken. Dus heb ik nu een netjes uitgeschreven rapport, met allemaal officiële stempels erop (computers hebben ze niet op het politiebureau).

Die vijf cedi moet je natuurlijk niet zien als omkoping, het is gewoon “dashen” (fooi geven in Ghanees Engels) en een echte “Ghanese traditie”. Nou ja, we waren tenminste in een uur klaar en dat is erg snel voor Ghanese begrippen.

Naar huis ging ik met een tro die, je zou in Nederland echt heel raar opkijken als de bus dat deed, ging tanken onderweg!

´s Avonds ben ik met drie anderen naar een bar geweest om te overleggen over ons weekendtripje. Zaterdagmiddag gaan we ongeveer een uurtje naar het noorden met een tro, om zondag in alle vroegte naar een wildlife reserve te gaan om apen, antilopes en dergelijke te zien. Ik ben benieuwd!

1 opmerking:

  1. Prachtig om op deze manier een klein beeld te krijgen van "een echt Afrikaans land!"

    Het zijn die kleine dingetjes die je beschrijft waar ik om moet lachen: het tanken, het dashen, provisorisch internet etc. :)

    BeantwoordenVerwijderen