dinsdag 3 februari 2009

Homoseksualiteit in Ghana

Homo zijn in Ghana is niet eenvoudig. Officieel is het illegaal om als man seks te hebben met een andere man. Deze bepaling wordt niet streng gehandhaafd, maar maakt wel deel uit van een voedingsbodem voor homofobie. Op dit moment doe ik onderzoek naar hoe het staat met de rechten van homo's en lesbiennes in Ghana en ik vrees dat het niet best is.

Wat ik me nooit had gerealiseerd, maar eigenlijk misschien best logisch is, is dat homo's hier vaak niet weten dat ze door seks te hebben met andere mannen HIV/aids kunnen krijgen. Omdat het taboe op homoseksualiteit hier heel groot is, praat of schrijft niemand erover. Alle voorlichtingscampagnes over HIV/aids zijn gericht op heteroseksuele koppels. Daardoor zijn mannen eerder geneigd een condoom te gebruiken als ze het doen met een vrouw dan als ze het doen met een man. Terwijl de grootte van de kans om HIV/aids te krijgen dan eigenlijk juist iets kleiner is. Er zijn geen cijfers over de hoeveelheid geïnfecteerde homo's hier, wederom omdat iedereen doet alsof homoseksualiteit in Ghana niet bestaat. Andere cijfers zijn er wel: geschat wordt dat ongeveer 3 procent van de volwassenen hier is geïnfecteerd. Dat is veel, maar weinig in verhouding tot andere Afrikaanse landen, waar het percentage kan oplopen tot meer dan 35 procent.

Een positieve noot is dat de General Assembly van de Verenigde Naties in december een verklaring heeft aangenomen die oproept om dit soort belachelijke verbodsbepalingen af te schaffen. Dat was een grote doorbraak in VN-verband. Wie weet kunnen we daarmee hier in elk geval een debat starten. Hoewel het best wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn om je mond hier open te doen en het op te nemen voor gelijke rechten.

3 opmerkingen:

  1. Er is een nieuwe website (wiki) die onder andere HIV/AIDS informatie geeft specifiek voor de LGBT community in Ghana. Ziek ook www.gayghana.org
    De site is pas nieuw en aangezien het een wiki is kan iedereen het mee ontikkelen.

    Overigens moet aangenomen worden dat de infectie ration onder MSM in Ghana veel hoger zal zijn dan de 3% die voor de gehele bevolking geldt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mieke!
    Dit is grappig dat ik bij jou uit kom! Ik was namelijk voor een client (ik werk bij vluchtelingenwerk) op zoek naar informatie over homoseksualiteit in ghana (hij is gevlucht wegens vervolging door medeburgers). Naar ik zie heb jij misschien wel meer info voor me? Hij start nu met zijn asielprocedure en het wordt heel lastig voor hem om een vergunning te krijgen, omdat het heel moeilijk is om aan te tonen dat hij daadwerkelijk vrees voor vervolging kent bij terugkeer. Mocht jij tips hebben (of wellicht jouw onderzoek?) hoor ik het graag! mijn email: elangen@snvbrabantcentraal.nl
    Groetjes,
    Eveline Langen (je oud mede-bestuurslid dwars:))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben net als Eveline van Langen werkzaam bij vluchtelingenwerk en kamp met eenzelfde soort situatie. Graag ontvang ik informatie mbt jou onderzoek. Ik hoor graag van je. Ik ben bereikbaar op het volgende emailadres: slewerissa@vwon.nl

      Verwijderen