woensdag 17 december 2008

De Europese bubbel

Vandaag was alweer mijn laatste werkdag, het kerstreces begint. Voor mij natuurlijk een heel lang reces, want ik hoef pas eind maart weer te beginnen met werken.

Toen ik vorige week aan een Vlaamse collega vertelde dat ik er bijna drie maanden vandoor ga, vond hij dat een goed idee: "Het is heel gezond om even uit ´the European bubble´ te zijn."

En hij heeft misschien wel gelijk. Brussel, het Europees Parlement, het gaat onder je vel zitten. Ik weet beter waar het Europees Parlement vandaag over heeft gepraat, dan wat er in Nederland is gebeurd. Ik kom de hele dag Belgen, Duitsers, Engelsen, Denen enzovoorts tegen. Maar het zijn allemaal mensen die zich vooral heel erg Europeaan voelen. Dat is leuk, maar als ik in Nederland ben realiseer ik me toch dat het daar niet helemaal normaal is.

Iedereen voelt zich Europeaan en tegelijkertijd ontheemd in Brussel en in Straatsburg. Dat leidt tot een eigen subcultuur. In de buurt van het Parlement zijn cafés waar je met Vlaams niet hoeft aan te komen zetten, bij sommige serveersters zelfs niet eens met Frans. Iedereen praat steenkolenengels. In het weekend zijn die kroegen leeg. Op doordeweekse avonden zijn ze afgeladen vol met parlementariërs, assistenten, ambtenaren en journalisten.

Den Haag mag dan een kaasstolp zijn, Europa is een bubbel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten