woensdag 18 februari 2009

Gevangen zonder proces

17 februari 2009

Vanmiddag kwam er een man langs bij ons op kantoor (waar de stroom weer eens uitgevallen was...). Hij heeft een film gemaakt over de tijd dat hij opgesloten heeft gezeten zonder dat er een rechter aan te pas was gekomen. Hij is nu zeventig jaar, dit speelde meer dan vijftig jaar geleden hier in Accra.

Op de dag voor kerst, toen hij vijftien jaar was, werd hij zomaar opgepakt en voor vijf jaar gevangen gezet. Zonder dat daarvoor een reden werd gegeven. Die vijf jaar werden er uiteindelijk zes, omdat de toenmalige president Nkumrah op het moment dat hij en de drieduizend anderen vrij zouden komen, er nog vijf jaar aan toevoegde. Alleen omdat de CIA en de Britse regering een handje hielpen bij een staatsgreep, is hij na zes jaar toen vrij gekomen. Nu woont hij al tientallen jaren in Engeland.

Hij vertelde dat ze soms drie dagen geen eten kregen. Dat het eten dat ze wel kregen niet behoorlijk was klaargemaakt. Dat hij zijn tanden zes jaar niet kon poetsen. Dat ze op de grond moesten slapen, ook de bejaarden. Dat zieken geen medicijnen kregen. Dat hij elke dat mensen zag sterven. Dat hij zelf ook liever dood wilde.

Een indrukwekkend verhaal, dat hij nu overal probeert te vertellen als een van de laatste overlevenden. Om mensen bewust te maken van foute regimes. In de hoop te kunnen voorkomen dat volgende generaties dezelfde dingen doen. Ik hoop dat deze moedige man een verschil kan maken.

2 opmerkingen:

  1. Jeeej. Indrukwekkend verhaal inderdaad, Mieke. Kzou niet weten wat ik zou doen, als ik die man was. Maar het aan de mensheid verkondigen lijkt me het beste wat je kunt doen!!!
    Vind je het nog leuk daar? Of mis je iedereen in Nederland (en Belgiƫ) wel!?! Ik denk, ik zal nog maar even reageren, want de laatste berichten staat er overal 0 reacties. Wanneer kom je thuis!!! Geniet er nog maar even van, en blijf je leuke en minder leuke ervaringen delen! Het is zeer vermakelijk!!

    X
    Jesse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Jesse,

    Zal zo weer eens wat berichtjes plaatsen, had een paar dagen geen toegang tot internet.
    Natuurlijk mis ik iedereen wel, maar het is hier ook leuk en over een week of drie ben ik alweer thuis!

    BeantwoordenVerwijderen