dinsdag 10 februari 2009

Ghanese homo's bestaan niet

Onderzoek doen naar homorechten in Ghana is nog niet zo gemakkelijk (homo zijn trouwens al helemaal niet). Homoseksualiteit, of eigenlijk technisch gezien sodomie, is hier strafbaar. Dus ik wil zaken vinden van homo's die zijn vervolgd vanwege hun geaardheid. Maar als ik op zoek ga in de boeken, of het vraag aan de bibliothecaris van het Supreme Court, blijken die zaken niet te bestaan.

Althans, niet op papier dan. Aangezien ik verschillende krantenartikelen heb gelezen waarin wel wordt verwezen naar dit soort zaken, vermoed ik toch dat die er wel moeten zijn. Maar waarschijnlijk "dashen" de beschuldigden de politieagenten (zoals ik ook heb gedaan om aangifte te kunnen doen). Of de zaken komen misschien soms wel voor, maar worden niet opgenomen in de boeken.

Homoseksualiteit bestaat namelijk niet in Ghana. Ja, misschien zijn een paar mensen besmet door dit "westerse virus", maar dat moet dan maar zo snel mogelijk de kop worden ingedrukt. Het is niet Ghanees. Gek genoeg stamt de strafbepaling betreffende sodomie uit de koloniale tijd, hij is nog van de Britten. Die strafbepaling is dus niet westers, maar typisch Ghanees? Ik vind het wel een beetje verwarrend...

6 opmerkingen:

  1. Filmpje! In het kader van politiek-incorrect-maar-zet-je-wel-aan-het-denken:

    http://www.youtube.com/watch?v=slEyb1YUW0c

    (hele leuke discussies over zin & onzin van ontwikkelingshulp gehad nav dit soort filmpjes met mijn klas. Zie stopdederdewereld.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Mieke

    ken je de website behind the mask? HQ in Jo'burg en ze hebben gay-correspondenten in heel Afrika, ook in Ghana. www.mask.org.za Als je eens een introductie nodig hebt, kan ik je daar wel aan helpen.

    Ook ken ik een Nederlandse investigative journalist die land na land in Afrika afreisd om homseksuele activisten te vinden en te maken.

    groet,
    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Michel, het filmpje kan ik hier helaas niet laden vanwege een te trage verbinding, maar ik ga het natuurlijk wel kijken.

    Judith, allereerst natuurlijk hartelijk gefeliciteerd met het lijsttrekkerschap! Die website had ik al gevonden, ik vermoed dat het wel lukt om contact met hen op te nemen. Die Nederlandse journalist ben ik echter wel bijzonder benieuwd naar! Misschien kan je me zijn contactgegevens mailen? Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mieke,
    Ik lees met veel belangstelling je blog. Wat maak je veel mee. En wat ziet de samenleving er daar anders uit. Leuk om het op afstand allemaal een beetje te volgen. Ik kreeg vandaag post van Plan Nederland, waar wij al 30 jaar lid van zijn. Ons "kind" is 18 geworden en daarom gaan we weer een ander kind steunen. Dit maal een meisje van 4 uit: Ghana. Grappig he. Ze heet Benedicta en ze woont in Akonoma in zuid Ghana. Zo is je blog nog interessanter voor ons. Veel groetjes, Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Mieke en andere bloglezers,

    Ik heb eigenlijk een beetje een gekke oproep!
    Ik werk bij het project De Dialoog (www.dedialoog.nu) dat homoseksualiteit probeert bespreekbaar te maken binnen kringen waar dat nog heel gevoelig ligt, zoals de Ghanese gemeenschap in Nederland.

    Nu organiseren we binnenkort een dialoogbijeenkomst in Amsterdam ism een Ghanese organisatie,. Hiervoor zijn we druk op zoek naar iemand met een Ghanese achtergrond die wat wil vertellen over zijn coming out bij deze bijeenkomst.

    Ik heb geen idee hoeveel Ghanezen je in Nederland kent, maar alle suggesties zijn welkom! Ook als je nog tips hebt voor sites of organisaties.

    Je kan me bereiken via dedialoog.hv@gmail.com

    Groetjes,

    Judith

    BeantwoordenVerwijderen