dinsdag 6 januari 2009

Blanke mensen zijn niet gebouwd op de tropen

4 januari 2009

De meeste mensen die dit lezen weten wel dat ik van warmte houdt. Op vakantie naar Griekenland of Zuid-ItaliĆ« in de zomer vind ik geen probleem. Aan de benauwde vochtige hitte hier moet ik echter erg wennen. Ook ´s nachts is het hier tegen de dertig graden. Mijn slaapkamer heeft weliswaar een ventilator, maar het blijft warm om te slapen.
Het is voor mij bijzonder om geen koude voeten of handen te hebben. Nu zijn ze echter opgezwollen, hoewel dat nu al wat lijkt weg te trekken.
Het leven is hier gelukkig een stuk langzamer. Iedereen loopt hier echt op zijn dooie akkertje op straat. Dat tempo neem ik maar over. En ik wist ook niet dat ik vier liter water per dag kon drinken, maar hier krijg ik dat makkelijk weg omdat ik continu dorst heb.
De Ghanezen hoeven dat niet te doen en hebben ook geen last van gezwollen handen of voeten of van verbranden als je even de zon in gaat zonder bescherming. Zij zijn gebouwd op de tropen, blanken zijn dat niet.

4 opmerkingen:

  1. Hey Mieke,

    super dat je gegaan bent!
    Dikke handen (en voeten) had ik in Cambodja in het begin ook.
    Trekt na een weekje ofzo wel weer weg, probeer evt iets van tijgerbalsam erop te smeren of zoiets heets, daar koelt het van af. Oke dat is dan weer typisch aziatisch, maar je kunt daar vast ook wel gekke smeerseltjes kopen :D

    ik wens je een super tijd, met mooie ervaringen, en sterkte voor de mindere mooie ervaringen.
    leef, leer, heb lief en geniet!
    Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Mieke,

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal overkomt daar in het verre, vreemde Ghana!
    Hou ons op de hoogte!
    Hou je taai en geniet ervan!

    Liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Mieke,

    Leuk om alles zo van je te volgen.
    Elke dag kijken we wel even wat je meemaakt en of je weer wat geschreven hebt.
    Geniet ervan en probeer zoveel mogelijk vast te leggen, want de tijd gaat zo snel en als je eenmaal weer in je vertrouwde omgeving bent dan zul je merken dat er heel veel gaat vervagen.
    Denk [ook] aan jezelf en hou je grenzen in de gaten.
    Liefs,
    Gaby, Meint en Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee Mieke!!!

    Nou, je grenzen in de gaten houden, dat doe jij wel, jou kennenede! Haha. Leuk om je verblijf in Ghana een beetje te kunnen volgen zo. Leuke stukjes schrijf je!!! Ik heb je blog al bij m'n favorieten staan!
    Heb je die zus van die man uit het vliegtuig al gebeld? Of is er nog niks gebeurd? Haha! Wens je nog veel plezier, geniet ervan, je doet goed werk!

    X
    Jesse

    BeantwoordenVerwijderen