vrijdag 16 januari 2009

Een Ghanese begrafenis is een feestje

Vandaag verliep weer eens heel anders dan ik van tevoren had gedacht. Want toen ik op kantoor aankwam, bleek dat we vanmiddag naar een begrafenis zouden gaan. Een familielid van Nana, onze directeur, was namelijk overleden.

Nou zijn Ghanese begrafenissen een beetje anders dan bij ons. Ten eerste moesten we ons allemaal verkleden, of eigenlijk alleen de vrouwen. Dus werden we door vriendinnen van Nana allemaal aangekleed in mooie Afrikaanse stoffen en met Afrikaanse sieraden die zij hadden meegebracht. Erg leuk! Ik hoop dat ik de foto erop krijg...

De Ghanese kleuren voor rouwkleding zijn zwart en rood, maar mensen dragen ook andere kleuren. Er zaten al heel veel mooi aangeklede mensen klaar toen wij binnenkwamen, nou ja binnen, het was buiten onder een hoop tenten voor de schaduw.

Er was een hoop gedans en gezang en getrommel. We kregen drinken en eten (vlees, dus dat was voor mij niet zo handig). Op een gegeven moesten wij naar voren komen om onze geschenken aan te bieden aan de familie van de overledene. Die bestonden uit frisdrank, bier, kleding, geld enz. De drank werd gelijk weer uitgedeeld onder de mensen die er waren. We zijn nog een tijdje gebleven om naar het gedans, gezang en de muziek te kijken en te luisteren. Na een uurtje of twee zijn we terug naar kantoor gegaan, maar we hadden nog heel lang kunnen blijven.

Ik geloof dat wij nu op het grote feest ter ere van het leven zijn geweest en dat Ghanezen normaal gesproken ook nog een kleinere ingetogenere plechtigheid houden. Bijzonder was het in elk geval wel!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Mieke,

    Echt leuk dat je zo veel schrijft!

    Je hebt inmiddels al heel wat meegemaakt! Wel fijn dat je nu in ieder geval weer een goed werkende telefoon, camera en laptop hebt.

    De jurk voor de begrafenis ziet er inderdaad erg mooi uit!

    Veel succes en plezier daar verder! Probeer vooral te genieten van het leven daar!

    Liefs, Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Mieke,
    Wat maak je bijzondere dingen mee zeg! Leuk ook dat jullie als vrijwilligers ook meteen overal bij worden betrokken, dan krijg je ook echt veel mee van de cultuur. Geniet er nog van de komende tijd.
    Liefs, Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Mieke,
    Ook maar eens je blog bezocht, wat veel blogs heb je al geschreven, maar je hebt dan ook al heel wat meegemaakt. Als ik het zo lees had je mischien beter in dat geisoleerde dorpje van die cabaretier kunnen zitten, veel minder gedoe met virussen en mensenmassa's. Gelukkig ben je voorlopig weer voorzien van alle westerse apparatuur. Ik hoop dat de rest van je verblijf iets soepeler zal verlopen wat dat betreft.
    Ik heb donderdag mijn colloquim gehouden en heb een dikke 8 voor mijn scriptie en hetzelfde voor mijn stage gekregen, dus helaas kan je niet bij mijn afstuderen zijn. Maar ik ben erg blij dat ik er van af ben.
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjulliewel voor al jullie reacties! Echt heel leuk om te merken dat mensen mijn stukjes lezen en om iets te horen uit Nederland.
    Esther, hartelijk gefeliciteerd! Jammer dat ik nu niet bij je afstuderen kan zijn, maar echt geweldig dat het is gelukt met zo'n mooi cijfer!

    BeantwoordenVerwijderen