woensdag 14 januari 2009

Driemaal jippie

Jippie, mijn laptop is gefikst door de computerman van CHRI zonder dat ik met hem hoefde te trouwen!


Jippie, ik heb een hele leuke opdracht gekregen. Ik mag samen met twee andere vrijwilligers een soort toneelstukjes bedenken om uit te beelden wat de gevolgen, kosten en oplossingen zijn voor kinderarbeid, kinderhandel en zogenaamde weduwe-rituelen.

Er vinden bij sommige stammen gruwelijke praktijken plaats als een vrouw weduwe wordt, waarbij de vagina wordt gewassen met Ghanese peper, de vrouw het water moet drinken waarmee het lijk van haar overleden man is gewassen en ze met een onbekende man onbeschermde seks moet hebben en dan heb ik nog niet eens alle nare dingen opgenoemd.


Kinderarbeid en kinderhandel komen hier ook regelmatig voor. Ik heb al heel wat kinderen die eigenlijk op school hadden moeten zitten langs de kant van de weg "pure water" (zuiver drinkwater uit een zakje) zien verkopen. Gelukkig zie ik 's ochtends ook heel veel kinderen in hun schooluniform lopen, ook in de armere buurten.


Over twee weken gaan we namelijk naar een klein dorpje in de Volta-regio (ten noordoosten van Accra) om mensen daarover voor te lichten. Zij spreken (vrijwel) geen Engels en wij geen Ewe, de lokale taal, dus moeten we alles proberen uit te beelden. Ik ben heel erg benieuwd of het lukt om de boodschap over te brengen!


Jippie, ik zie net dat Kathalijne Buitenweg zich ondertussen met succes heeft verzet tegen het nemen van vingerafdrukken van alle kinderen in Europa. Nu nog de nationale vingerafdrukkendatabank tegenhouden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten