vrijdag 23 januari 2009

Het fileprobleem

Hier in Ghana woon ik in prachtig huis, in een plaatsje net buiten Accra. Elke ochtend moet ik om zeven uur vertrekken om tussen acht uur en kwart over acht op mijn werk te kunnen zijn (en soms ben ik dan toch nog te laat). Dat komt niet doordat mijn huis en werk zo ver van elkaar vandaan zijn, maar door de file.

Gemiddeld sta ik elke dag heen en elke dag terug zeker een half uur stil in een tro-tro of een taxi (dat is dus een uur per dag). In Nederland klaagt iedereen over het fileprobleem, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit zoveel in de file gestaan als hier!

Dat komt vooral omdat er ook geen alternatief is. Fietsen hier is levensgevaarlijk vanwege het verkeer en de slechte wegen. Metro's of trams kennen ze hier niet. Treinen rijden een keer per dag en alleen op drie spoorbanen die het land rijk is tussen drie grote plaatsen; voor kleine afstanden zijn ze ongeschikt. Dus ik zal hier helaas nog heel wat uren in auto's en bussen doorbrengen.

Ik heb een hekel aan in auto's zitten. Ze stinken en ik word gegarandeerd wagenziek als ik niet naar buiten kijk (zeker op dit soort hobbelwegen en met deze rijstijl), dus iets lezen terwijl ik stilzit zit er ook niet in. Zodra ik weer terug ben ga ik gewoon weer fietsen en treinen. Veel fijner.

Oja, wat hier de file wel nog een beetje opvrolijkt zijn alle straatverkopers. Vrouwen, mannen en helaas ook kinderen die met allerlei handelswaar op hun hoofd langs de auto's lopen. Je kan allerlei etenswaren kopen, maar ook Obamaposters, schoonmaakmiddelen en ik zag zelfs iemand met tuinstoelen zeulen.

4 opmerkingen:

  1. Hee Mieke,

    Je zou eigenlijk een rugzak met propeller moeten hebben. Kon je overal overheen vliegen naar je werk. Verkopen die straatverkopers ze niet?
    Irritant zeg, als je zo lang moet wachten op een dag. En als je dan ook niet kunt lezen (ik lees altijd in de bus), dan heb je het zo gezien buiten. Maar hoop dat het dan op je werk toch steeds de moeite waard is. Jammer van je 'voedselvergiftiging', hou het maar lekker bij een banaantje en een zoute cracker. Haha.
    Ik kijk bijna iedere dag op je blog of je iets nieuws geschreven hebt, haha, uit gewoonte. En omdat ik het leuk vind natuurlijk. Nog veel plezier daar en blijf, ook al ben je rasoptimist, toch ook de negatieve dingen delen, dat maakt het lekker dynamisch. Haha.

    Doei!
    X Jesse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mieke,

    hoop dat je snel weer helemaal opgeknapt bent! Is toch eventjes anders dan hier he, dat eten... Misschien toch eens pannenkoeken bakken ;)

    Geniet ze!
    xx sira

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mieke,

    Inderdaad typisch dat je een heel stuk hebt geschreven over het eten daar en vervolgens ziek bent geworden...

    Ik hoop dat je snel weer helemaal beter bent en weer kunt genieten van wat je daar allemaal meemaakt!

    Echt leuk dat je ons zo goed op de hoogte houdt over wat je daar allemaal meemaakt en wat er zoal verschillend is met het leven hier in Nederland.

    Groetjes, Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jesse, tja, dat is geloof ik het enige dat ze niet op straat verkopen...
    Sira, zijn pizza's ook goed? Zie mijn blogje van vandaag...
    Lisanne, ik blijf proberen dit blog bij te houden en vind het leuk om te zien dat zoveel mensen het lezen en reageren!

    BeantwoordenVerwijderen