zaterdag 10 januari 2009

Mijn eerste dag op mijn werk

En ik weet de weg naar huis!

5 januari 2009

Vandaag was mijn eerste dag op mijn werk hier. Al om kwart over zeven werd ik opgehaald door Amanda. Zij begeleidt de vrijwilligers die werken bij de Commonwealth Human Rights Initiative (Mocht je verward zijn over de naam, ik was dat ook. Maar wat blijkt: de organisatie krijgt zeer binnenkort een nieuw kantoor en een nieuwe naam, the Human Rights Advocacy Centre).

We namen een lijntaxi oftewel een soort deeltaxi ernaartoe, maar normaal gesproken zal ik met een tro-tro gaan. Dat zijn bestelbusjes (vaak volkswagens) die in Nederland niet door de APK-keuring zouden komen. Toch passen er verrassend veel mensen in zo�n busje en ze gaan werkelijk overal naartoe. Ik moet de tro naar �circle� nemen, dat roept de �mate� (het maatje van de chauffeur) heel hard uit het raam als ze stoppen om mensen mee te nemen. Bij hem moet je ook betalen, de prijs hangt af van de lengte van de rit, maar het is altijd heel goedkoop.

Momenteel werken er geloof ik wel tien vrijwilligers uit alle windstreken (Australi� UK, Denemarken enz. ) bij de CHRI. Amanda vertelde een andere (toevallig Nederlandse) vrijwilliger en mij over wat ze er allemaal doen. Een hele waslijst. Een groot deel van de dag heb ik besteed aan het lezen van dingen die ze in het verleden hebben gedaan en waar ze nog mee bezig zijn.

Verder heb ik Nana Oye Lithur ontmoet, de directeur van de organisatie. Zij geniet redelijke bekendheid in Ghana. Ze staat regelmatig in de krant en is zo nu en dan te zien op de Ghanese televisie. Ze vertelde dat we nu vooral bezig gaan met de verkiezingen en de overgang naar een nieuwe president en een nieuw parlement. Ze probeert te regelen dat woensdag alle vrijwilligers mee kunnen naar de installatie van de nieuwe president. Ik hoop dat het lukt!

Terug ben ik wel met een tro gegaan, voor het eerst in mijn eentje! En ik heb zowaar het huis teruggevonden waar ik de komende twee maanden woon. Een hele overwinning zo zonder fatsoenlijke kaarten of straatnaambordjes! Ik woon in de straat met het grote cyberworld-reclamebord...

1 opmerking: